Vakantie checklist

Als uw huisdier mee op vakantie gaat zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Informeer altijd bijtijds bij uw dierenarts wat er voor uw dier nodig is. Dit kan namelijk enorm verschillen per land.

Belangrijk om mee te nemen

Als u met uw huisdier op vakantie gaat denk dan aan de volgende benodigdheden:

Paspoort met daarin de rabiës enting en een gezondheidsverklaring, kopie van het registratiebewijs met daarop het chipnummer, eigen voer, water voor onderweg, speeltjes, tekenpen, halsband met penning (en eventueel een koker met uw telefoonnummer en vakantieadres), een duidelijke foto van uw huisdier, telefoonnummer van uw eigen dierenarts, eet en drinkbakken, mand/deken, kattenbak met vulling of bodembedekking voor andere huisdieren, EHBO-doos, hondenpoepschepje of zakjes, borstel/shampoo of andere verzorgingsproducten, vlekkenspray voor ongelukjes.

Eventueel: kopie van de stamboom papieren, medicijnen, muilkorf en een extra riem.

Mag mijn huisdier mee?

Honden en katten mogen mee naar het buitenland vanaf 15 weken. Dit heeft te maken met de rabiës vaccinatie. Deze is verplicht als u de grens overgaat. Uw dier dient voor het toedienen van de rabiës enting, gechipt en geregistreerd te zijn. 3 weken na het toedienen van de rabiës vaccinatie mag uw huisdier de grens over.

Naast de vaccinaties is het belangrijk om goed te kijken naar welk land u toe gaat. Niet alle hondenrassen zijn in alle landen toegestaan. Uw dierenarts kan u hierover informeren.

Medicatie

Als uw dier op medicatie staat is het belangrijk dat u hier genoeg voorraad van heeft. Niet elk land verkoopt dezelfde medicatie als hier in Nederland en niet alle medicatie mag zomaar meegegeven worden door de dierenarts. Als uw dier in het verleden veel medische problemen heeft gehad is het verstandig om de patiëntenkaart bij uw dierenarts op te vragen en deze mee te nemen.

Ditzelfde geldt voor huisdieren die op speciale voeding staan. Niet elk merk is in het buitenland te koop. Zorg dat u hier voldoende voorraad van heeft.

Overige benodigdheden

In sommige landen geldt een aanlijn en muilkorf plicht. Dit kan voor alle honden gelden maar soms geldt het alleen voor bepaalde rassen of honden boven een bepaald aantal kilogram. Bij bepaalde landen is het niet verplicht om de hond gemuilkorfd te hebben maar wel om er één bij u te hebben.

Aanvullende eisen

Meestal is de rabiës enting voldoende maar er zijn een aantal landen die aanvullende eisen hebben. Dit kan bijvoorbeeld rabiës door middel van titerbepaling zijn, ontworming door een dierenarts of een quarantaine tijd.

Ziektes

In andere landen komen andere ziektes voor dan in Nederland. Het is belangrijk dat uw dier hier goed tegen beschermd is. Dit geldt ook voor verschillende insecten die in het buitenland voorkomen en bepaalde ziektes met zich meedragen. Meer informatie hierover vindt u hier

Gaat uw huisdier mee op vakantie maar weet u niet de exacte eisen of waar u extra op moet letten? Neem dan telefonisch contact met ons op en wij informeren u graag. 0299 729900