Vaccinatie bij het konijn

Verschillende virussen

Wij vaccineren konijnen tegen verschillende virussen. Deze virussen komen regelmatig voor en hebben helaas vaak een dodelijke afloop. Om te voorkomen dat uw konijn ziek wordt, kunt u het beste jaarlijks vaccineren. Zo is uw konijn ten alle tijden beschermd. Er bestaan twee soorten vaccins voor het konijn. Oorspronkelijk was dit maar 1 vaccinatie die werkte tegen myxomatose en RHD1. In 2010 werd er een mutatie van het virus van de RHD1 ontdekt. Deze variant verspreidde zich snel en werd in 2015 ook in Nederland gezien. Konijnen die gevaccineerd zijn tegen het RHD1 virus zijn niet beschermd tegen het RHD2 virus. Dit virus wordt in tegenstelling tot het RHD 1 virus ook bij hele jonge konijnen (3-4 weken) gezien en het ziekteverloop duurt wat langer dan bij de RHD1. Dit virus heeft helaas bijna altijd de dood als gevolg. Gelukkig kunnen we tegenwoordig ook tegen deze variant vaccineren.

Verspreiding

In de praktijk vaccineren wij tegen myxomatose, RHD 1 en RHD2. Deze virussen verspreiden zich via urine, ontlasting, materialen, direct contact en via stekende insecten. Als een wild konijn die besmet is door uw tuin heeft gelopen en u verplaatst het hok op de plek waar dit konijn geplast heeft dan kan op deze manier het virus verspreid worden en bij uw konijn terecht komen. Via insecten die bij een besmet konijn zijn geweest kan het virus ook bij uw konijn terecht komen.

Het binnen konijn

Als uw konijn binnen verblijft dan komt het natuurlijk geen wilde konijnen tegen. Echter kan het virus ook via materialen verspreid worden. Als u buiten heeft gelopen op een plek waar een besmet wild konijn is geweest dan kan het virus bijvoorbeeld via uw schoenen alsnog bij uw konijn terecht komen.

Symptomen

Bij het RHD virus zien we helaas vaak plotselinge sterfte bij de konijnen. Vaak is dit al binnen 72 uur. Overige symptomen kunnen coördinatieproblemen, krampen, bloederige neusuitvloeiïngen, koorts, ondertemperatuur of verminderde eetlust zijn. Myxomatose komt vooral in het voorjaar voor. We zien bij deze konijnen vaak zwellingen en korsten rondom de ogen, neus, oren en bij de geslachtsstreek. Daarnaast kunnen verminderde eetlust, koorts, lusteloosheid en benauwdheid ook symptomen zijn van dit virus.

Preventie

Om te voorkomen dat uw konijn ziek wordt kunt u dus het beste vaccineren. Is uw konijn in het verleden al gevaccineerd, neem dan het paspoort of vaccinatieboekje mee van uw konijn zodat de dierenarts precies kan zien welke entingen het konijn nodig heeft. Tijdens de afspraak kijkt de dierenarts het konijn helemaal na om zeker te weten dat deze ook gezond is. Daarna dient de dierenarts het vaccin toe.

Voor het klinisch onderzoek en de combi-vaccinatie tegen Myxomatose en RHD 1 betaalt u bij ons €25,-. Daarnaast kan er dus ook een vaccinatie tegen RHD2 gegeven worden. Deze kost €30,-. Voor meer informatie kunt u altijd telefonisch contact opnemen.