Myiasis

Madenziekte (myiasis) bij het konijn

In de warme zomermaanden (vaak vanaf mei) zien we vaak blauw-groene vliegen. Deze vliegen eten ontlasting en leggen hun eieren op warme vochtige plekken. Uit deze eieren komen maden. Als uw konijn hiermee besmet is dan spreken we van myiasis.

Hoe komt mijn konijn aan myiasis?

Zoals hierboven al vernoemd, leggen vliegen hun eieren op warme en vochtige plekken, zoals de vacht van uw konijn. Vaak zien we de besmetting bij de anus van het konijn of tussen de achterpoten. De vacht wordt nat door bijvoorbeeld urine, slappe ontlasting of omdat ontlasting aan de vacht blijft plakken. Als de eieren uitkomen dan komen daar witte larven uit, oftewel maden. Deze maden zetten zich vast in de huid en scheiden stoffen uit waardoor de huid en onderhuidsweefsel afsterft. Dit doen zij omdat het afgestorven weefsel voor hen als voedsel dient.

Mijn konijn heeft maden, wat nu?

Als uw konijn maden heeft dan is het noodzaak om direct contact met uw dierenarts op te nemen! De maden eten zich een weg steeds dieper het konijn in. Dit veroorzaakt veel schade en pijn bij uw konijn. Dit is dus echt een spoedgeval! Een konijn wat myiasis heeft, kan binnen een dag al overlijden. Let tijdens de zomermaanden goed op roodheid van de huid, kale plekken, onderhuidse verdikkingen, pijn, lusteloosheid, verminderde eetlust en slappe ontlasting in het hok.

Behandeling

De dierenarts zal de achterkant van uw konijn scheren en wassen. Daarna moeten alle maden die op het konijn zitten verwijderd worden. Naast medicatie is het afhankelijk van de situatie van het konijn wat er verder nodig is. Soms is het nodig om het konijn op te nemen en bijvoorbeeld te dwangvoeren of een infuus aan te leggen. Helaas is het niet altijd mogelijk om nog te behandelen. Soms is er teveel schade en moeten we het konijn in laten slapen. Een konijn met myiasis is dus echt een spoedgeval.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is heel belangrijk om tijdens de zomermaanden uw konijn regelmatig te controleren op wondjes en een vieze achterkant. Let er wel op dat we soms vroeg in het jaar al warmere periodes hebben. Daardoor zien we deze ziekte soms al heel vroeg in het jaar. Als uw konijn een vieze achterkant heeft, is het belangrijk om dit schoon te maken en de achterkant van het konijn te wassen.

Een goede hygiëne in het hok is een van de belangrijkste punten waardoor u de kans op myiasis kunt verkleinen. Doordat de vliegen hun eieren op warme vochtige plekken leggen is een droog en schoon hok enorm belangrijk. Daarnaast worden de vliegen aangetrokken door de geur van ontlasting.

Naast deze maatregelen kunt u bij uw dierenarts een spray kopen ter preventie van de vliegen. U gebruikt de spray door de achterkant van het konijn in te sprayen of door de spray op een handschoen te sprayen en daarna de vacht goed in te wrijven. De vacht dient hiervoor wel droog te zijn. Deze spray moet elke 4 weken gebruikt worden tijdens de risicovolle periode (mei t/m september).

Heeft u vragen of is er vermoeden van myiasis neem dan gelijk contact met ons op 0299-729900.