Blaasontsteking kat

Blaasontsteking bij de kat

Er zijn verschillende oorzaken die een blaasontsteking bij de kat kunnen veroorzaken. Een van de oorzaken kan een bacterie zijn. Katten die een bacteriële blaasontsteking hebben, zijn vaak katten die al vaker gekatheteriseerd zijn, geopereerd aan hun urinewegen zijn, meer drinken en plassen door bijvoorbeeld schildklierproblemen, diabetes of nierfalen, katten die op bepaalde medicatie staan of katten die een virus hebben.

Een vaker voorkomende oorzaak is blaasgruis, blaasstenen of nierstenen. De meest voorkomende oorzaak is idiopatische cystitis. Dit wordt veroorzaakt door een afwijkende afgifte van stresshormonen, een afwijking aan het slijmlaagje in de blaas, een overprikkeling van de zenuwen van de blaas of door stress. Katten laten heel slecht zien wanneer zij stress hebben waardoor dit makkelijk over het hoofd wordt gezien.

Symptomen van een blaasontsteking

Het kan zijn dat uw kat een blaasontsteking heeft als de kat: veel kleine beetjes plast (door het huis druppelen), naast de kattenbak plast, er bloed bij de urine zit, de urine anders ruikt dan normaal of als de kat moeilijk plast of pijn heeft bij het plassen. Dit laatste is te herkennen aan katten die veel miauwen als ze op de kattenbak zitten of als ze met gekromde rug op de kattenbak zitten.

Let altijd goed op dat de kat wel kan plassen. Als uw kat steeds naar de kattenbak gaat maar er komt geen urine, dan kan het zijn dat uw kat verstopt zit. Dit is een spoedgeval. U dient zo snel mogelijk contact op te nemen met uw dierenarts. Een kat die verstopt zit en niet snel geholpen wordt, kan overlijden.

Diagnose

Er zijn dus verschillende oorzaken van een blaasontsteking. Om te kijken wat precies de oorzaak is en of er inderdaad sprake is van een blaasontsteking moet de kat onderzocht worden en wordt er een urine onderzoek gedaan. Tijdens het consult voelt de dierenarts de blaas en de nieren na.

Voor het urineonderzoek gebruiken we het liefst ochtendurine. Deze dient zo vers mogelijk te zijn en in de koelkast bewaard te worden. Met het urineonderzoek controleren we de urine op aantal factoren waaronder bloed, eiwitten, suiker en we kijken gelijk of er gruis aanwezig.

Soms is er een aanvullend onderzoek nodig. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een echo of een blaaspunctie zijn. Via een echo kan er naar de blaas gekeken worden of hier afwijkingen zijn en kan er gelijk geconstateerd worden of er sprake is van blaasstenen.

Via een punctie kunnen we een kweek van de urine maken. De urine kan dan vervolgens getest worden op eventuele bacteriën.

Behandeling

Afhankelijk van de oorzaak en wat we in de urine vinden kan de behandeling verschillen. Een gewone blaasontsteking kan verholpen worden door een ontstekingsremmer. De klachten zouden na de kuur over moeten zijn. Als de oorzaak blaasgruis is, moet de kat op speciale voeding komen te staan. Katten die eenmaal blaasgruis hebben gehad, zijn hier gevoelig voor en de klachten komen, als deze niet behandeld worden, vaak terug. Deze speciale voeding dient levenslang gegeven te worden en is alleen verkrijgbaar bij uw dierenarts.

Als de oorzaak stress is, dan moet er gekeken worden wat de reden is dat de kat gestrest is. Katten die niet buitenkomen hebben een grotere kans op stress en blaasproblemen. Katten die met andere katten samenleven zijn ook sneller gestrest. Soms is uit huis plaatsing nodig. Een kattengedragstherapeut kan eventueel oplossingen bieden. Daarnaast zijn er verdampers, sprays en voedingen die de stress kunnen verminderen.

Preventie

Om een blaasontsteking zoveel mogelijk te voorkomen is het dus belangrijk dat uw dier goed op gewicht is, goed drinkt en zo min mogelijk stress ervaart.

Zorg dat er voldoende drinkbakken in huis staan. Een kat moet altijd vers water tot zijn beschikking hebben. Sommige katten hebben voorkeur voor bepaalde drinkplekken of waaruit ze water drinken. (waterfontein, uit een vogelbadje, stromend water).

Zorg voor voldoende kattenbakken in huis. De ideale hoeveelheid is het aantal katten wat u in huis heeft plus 1 extra. Zorg dat er op elke verdieping één staat en dat deze goed schoon gehouden wordt. Het is belangrijk dat de kattenbak op een rustige plek staat.

Zorg dat uw kat voldoende plekjes heeft waar de kat zich kan terugtrekken. Dit is nodig als de kat stress ervaart van andere katten in de buurt, vreemde mensen over de vloer, verhuizing etc.

Herkent u één van de genoemde symptomen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met onze praktijk.